Det er ikke lommer i likskjorta

Postet 23 May, 2006 av Alf Ivar

Det finnes mange som sparer og sparer og aldri unner seg noe. Folk som har penger gjemt i koppeskapet, i madrassen eller andre steder.

Ofte stoler de ikke på at bankene tar skikkelig vare på pengene deres heller. Vi har hørt ordtaket å spare seg til fant, og det gjelder i stor grad mange av disse. Jeg har sett eldre folk som ikke unner seg skikkelig mat, som går rundt i slitte gamle og møkkete klær, samtidig som de har hundretusener på konto.

Den norske staten har også massevis av penger. Så mye penger at det nesten er umulig å fatte hvilke beløp vi snakker om. 1700 milliarder ved utgangen av året høres svimlende ut, men hva om man deler på hver enkelt nordmann? Da vil hver enkelt få 369.565,- hver. Det sier noe om hvilke beløp vi snakker om.

Og hva bruker vi disse pengene til? Ingenting! Nichts! Nada!

Britiske The Guardian omtaler Norge som “The country that`s got it all… but is still saving for tomorrow”. Jeg får visse assosiasjoner til mannen med 100.000,- på konto men som ikke har råd til å spise skikkelig.

Ekspertene fra de ulike politiske partier, ulike økonomiske guruer osv er uenige i hva bruk av oljefondet vil føre til. Det rene helvete sier enkelte. Uproblematisk sier andre. Mens atter andre sier det er uproblematisk dersom man bruker det på den og den varen i utlandet. Evt. i innlandet i følge andre igjen… Er det rart en stakkar blir forvirret?

Britene påpeker at shoppingen i Oslo, til tross for oljeboomen Norge opplever, ser ut til å være begrenset. Men korrespondent Collinson har forklaringen klar: Det skyldes rett og slett de høye prisene.

Ifølge artikkelen stønner til og med de rike danskene over prisene når de drar på dagsturer til Norge. Nordmennene, derimot, strømmer over svenskegrensen hver helg for å kjøpe dagligvarer.

– Når nordmennene fyller bensin på sine (svært avgiftsbelagte) biler, er prisen de betaler blant de høyeste i Europa. Som med whisky i Skottland, gis det ingen rabatt på bensin bare fordi de produserer den her, skriver the Guardian.

The Guardian peker på noe vesentlig. Vi har verdens høyeste bensinpriser, et vanvittig avgiftsnivå og priser som får andre europeere til å steile. Og vi har 1700 milliarder i banken. Norge er som den gamle mannen som reker butikkene i mellom mens han studerer priser for å finne det billigste stedet å handle på. På sykkelen har han en bærepose med flasker han finner i grøftekanten eller i søppeldunker. Og han har en svært tyngende bankkonto.

Jeg er ingen økonom. Jeg er ingen ekspert på nasjonaløkonomi. Men jeg synes det er underlig at vi som har så vanvittig mye penger må tyne landets innbyggere for stadig nye oppfinnsomme avgifter. Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke kan bruke noe av det på å bedre veinettet. Hvorfor kan vi ikke ta oss råd til å gi våre eldre og syke en verdig hverdag?

Jeg skjønner det ikke. Det er ikke lommer i likskjorta. Det har jeg skjønt. Du kan ingenting ta med deg når du dør, var det noen som sa.

Kan noen forklare meg det? Noen sosialister her som kan forklare meg hvorfor verdens rikeste mann må samle tomflasker og snu på hver skilling han har tenkt å bruke?



Likte du posten?

Relevante poster

7 kommentarer hittil..

23.05.06

Interessant stykke. Jeg er dessverre for trøtt til å kommentere den nå uten å være usaklig, så jeg tror jeg tar den imorra. Det er ikke lommer i likskjorta, men hemmelig bunn i kista.

23.05.06

Håper du tar deg tid til det, Tamara.

24.05.06

Du skriver “Jeg er ingen økonom”, men det var egentlig unødvendig. Når The Guardian skriver at vi har dyr bensin, er jo det i beste fall tabloid, i verste fall et bevis på total uvitenhet. Vi har langt fra verdens høyeste bensinpris.

Bensinen i Norge er billigere enn i England, hvis vi tar inntekten i betraktning. Og den som regner priser uten å ta arbeidsinntekt med i netraktningen, er VIRKELIG ikke noen økonom, for å si det forsiktig. Stort sett alle europeere arbeider flere minutter for å få råd til en liter bensin enn hva vi gjør.

En oppgave til deg: Finn ut hvor mye en liter bensin koster i Litauen. Finn så ut hva gjennomsnittlig timelønn er. Lyst til å flytte?

Grunnen til at ting har en høy pris i Norge, er at vi som gruppe er verdens rikeste mennesker. Grunnen til at vi betaler mye skatt, er at omtrent ingen mennesker i verden får så mye gratis som oss.

Skatt er sivilisasjon. Vil du slippe skatt, og betale få kroner pr liter bensin? Flytt til Etiopia. Der betaler visst nesten ingen noe skatt. Det er sikkert noen der som kunne tenkt seg å bytte med deg, selv med vårt grusomme prisnivå.

24.05.06

Takk for svaret, Lasse. Jeg skjønner argumentene dine. Jeg er klar over at landet må ha inntekter bl.a i form av skatter og avgifter. Det er nivået sett i forhold til den faktiske økonomien vår jeg reagerer på.

Og når du sier at det er unødvendig at jeg nevner at jeg ikke er økonom, så vil jeg bare peke på personer som Jan Tore Sanner (H) ( Markedsøkonom fra Norges Markedshøyskole ), Gjermund Hagesæther (FrP) ( Bedriftsøkonom fra NHH ) med flere som alle snakker for lavere skatter og mer bruk av oljepengene.

Disse ER jo økonomer, og burde vite hva de snakker om? Eller?

24.05.06

Jan Tore Sanner og Gjermund Hagesæther er politikere, ikke økonomer. De ønsker et annet Norge enn det vi har i dag, med mindre offentlig økonomi, færre offentlige velferdsgoder og mer privat formue og forbruk. Dette er bra for mange, negativt for mange andre. Mer penger og større frihet er en konsekvens av en slik politikk. Større forskjeller og økt fattigdom en annen.

Det finnes nemlig også mange, mange økonomer som er uenige med disse to. Per Kristian Foss fikk ikke lov av økonomene i Finansdepartementet til å bruke særlig mange fler oljekroner da han ble Finansminister, og Kristin Halvorsen må også holde seg på matta.

Det er litt mer enn det man lærer på BI å ta hensyn til når man skal bygge og drive en velferdsstat.

Og jeg er ikke så egoistisk at jeg absolutt vil ha mer penger på bekostning av de fattigste i samfunnet. Det er jo tross alt ikke lommer i likskjorta, som noen sa en gang.

24.05.06

Du får ikke mer penger på bekostning av de fattigste i samfunnet dersom staten bruker oljepenger på å bygge bedre veier, senke avgiftsnivået, eller senke det generelle skattetrykket.

Ved å gjøre dette hjelper du først og fremst de som har minst fra før. Jeg for eksempel; forsørger en familie på en lønn som er under gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Jeg merker helt klart en trangere økonomi nå i dag enn mens vi hadde borgerlig regjering. Dette fordi skattetrykket nå er økt.

24.05.06

Hvis du merker økt skatt, er det vel heller etterdønninger etter forrige regjering. En evt. økning fra denne regjeringen vil først komme på skattekortet og som baksmell _neste_ år.

De økte bensinpriisene vi ser nå, har ingen ting med regjeringas avgifter å gjøre, men med _markedspriser_. Når du refererer til utsagn fra Høyre og FrPs økonomer, vil du vel at markedets lover skal gjelde?

Hvis vi bruker oljepenger på å bygge flere veier, blir det økt etterspørsel etter veiarbeidere. Økt etterspørsel fører til økt pris. Igjen snakker vi markedslover her. Økte priser vil i dette tilfellet si økte lønninger, som igjen vil si økt inflasjon. Økt inflasjon merkes best av dem som har minst, det vil si de arbeidsledige og de i lavtlønnsyrker.

Hvis vi skal senke skattetrykket, må vi overføre tjenester som i dag er offentlige til privat sektor. Vi kan ikke _både_ la være å betale skatt _og_ få gratis lege, sykehus, skole og så videre. Det er selvfølgelig mulig å privatisere alt dette, det var jo privat før og mange land har det faktisk privat ennå. Men mange av de fattigste i samfunnet har ikke råd til å betale markedsprisen på sykehus.

Og hvis vi skal gjøre som noen mener, og dele ut oljefondet, blir det jo kjekt med alle de pengene. Men det blir mindre kjekt når du skal ha pensjon og det ikke finnes noen penger å betale ut pensjonene med, fordi vi brente av oljefondet, som representerer verdier det har tatt milliarder av år på å bygge, åp én, veldig grådig og storforlangende generasjon. Selvfølgelig, de fleste har jo sikret seg pensjon i private firma. Bortsett fra de fattige. Som måtte bruke sin del av øljeformuen til å betale for seg på det private sykehuset vi snakket om for litt siden, etter at mor fikk kreft …

Det der med økonomi er én ting. _samfunns_økonomi blir litt mer.

Legg igjen et svar:




XHTML: Disse taggene kan du bruke: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>