Horekunders menneskesyn

Postet 24 September, 2006 av Alf Ivar

Denne posten er et lite apropos til bloggelandsbyens diskusjoner om likestilling den siste tiden. Man kan si mye om uenigheten mellom meg, Iskwew, Mihoe og flere til, men det følgende sjokkerer meg.
Jeg ble tipset om en tråd på VG Debatt der opprinnelig poster fortalte at han hadde gått gjennom Karl Johan og blitt sjekket opp av 5 - 6 horer. Spørsmålet hans var om noen viste hva det kostet, og hva han fikk for det. Man kan si at det ligner ganske mye på en fortapt stakkar, når han

  1. I det hele tatt vurderer å benytte seg av slike tjenester
  2. Ikke har guts nok til å undersøke pris og tilbud selv
  3. Offentliggjør det på en nettdebatt.

Men når man leser videre ned gjennom tråden så blir det hele ganske forstemmende. Jeg siterer noen av utsagnene:

I den grad du har noen, mister du selvrespekten din og alt du får igjen er anger. Du blir en mann som må betale en ressurssvak kvinne for å få deg noe. Hun hater deg dypt og inderlig men blir nødt til å gjøre det selv om hun syns du er utrolig ekkel. Hvis ikke får hun bank av halliken sin når hun kommer hjem, og han truer med å grisebanke familien hennes i afrika dersom hun ikke selger mer. Lykke til ned i menneskelighetens sølepytt.

Vedkommende får bl.a følgende tilsvar:

“Sist jeg gikk fordi noen av dem på Karl Johan var det “såkk ånd fåkk - håndre kråner”

“ikke hør på disse tullingene! d er helt trygt å kjøpe sex i Oslo! jeg gjør d hver måned og jeg mister ikke selvrespekten, tverdt om. jeg har ett par faste horer jeg bruker og d koster ikke mer enn 1000 kr per gang.”

“…hvis de ikke får seg et knull på frivillig basis,må de se etter andre arenaer. for eks horer. slik er det bare,selvom det kan være brutalt.”

Jeg lurer på hvilke mennesketyper det er som synker så lavt at de for det første får seg til å utnytte mennesker på en så nedring og stygg måte. Og for det andre hva som får mennesker til å omgå problematikken på en så likegyldig måte?

Det er ikke mannen som er synderen her - det er horekunden. Ja, horekunden bør kriminaliseres. Han tramper et menneske ned i søla og sørger for at hun blir der nede med halliken sin glisende i bakgrunnen. Horekunden finansierer dop hos den prostituerte og halliken hennes. Horekunden viser en total forakt for alt som heter medmenneskelighet, omtanke, moral og ikke minst selvrespekt.

Jeg lurer forøvrig på hva vedkommende mente som skrev at han ikke mistet selvrespekten, men tvert i mot fikk bedre selvrespekt. Hvordan kan noen si det uten å samtidig kategorisere seg som en psykopatisk og generelt ufin person?



Likte du posten?

Relevante poster

8 kommentarer hittil..

24.09.06

Det er veldig enkelt: Alt kan kjøpes i dagens verden, også mennesker, spesielt mennesker. Det er bare forretninger.

Med andre ord, dette er bare ett problem av utallige i dagens verden. De som forsvarer dagens samfunn forsvarer også at mennesker kan kjøpes, for di det, som så mye annet vil fortsette så lenge vi “lever” i et naturfiendtlig og menneskefiendtlig samfunn.

For sikkerhets skyld: dette betyr ikke at jeg mener at man ikke skal prøve og gjøre noe med enkelttilfeller, men at man vil ikke være i nærheten av å få det bort så lenge alle blir opplært til å bruke og kaste alt mulig, også alt liv som omgir oss.

24.09.06

Jeg leste kommentaren din et par ganger, før jeg konkluderte med at dersom du har rett så er det utrolig deprimerende.

Jeg klarer ikke å slå meg til ro med at “sånn er det bare”. Det er mulig at vi ikke klarer å fjerne sånne ting, men vi skylder da vel oss selv å prøve i alle fall?

24.09.06

Jeg klarer heller ikke slå meg til ro med at “sånn er det”, selv om Midnight fire har et poeng. Se bare på hvordan mediene snakker om sex. Det handler kun om teknikk, og da er kanskje ikke veien lang til å gå til en hore.

Når det gjelder kriminalisering er jeg på den ene siden og på den andre siden. Jeg har notert meg at mange mener kriminalisering vil øke risikoen for de prostituerte. Samtidig som det strider mot min etiske grunnholdning at det skal være lov å kjøpe en annens kropp.

Forøvrig er jo terskelen for all verdens skrudde utsagn ekstermt lav på de store avisenes debattsider. Jeg orker rett og slett ikke lese. Det gir meg ingen ting.

24.09.06

Alf Ivar: Jeg er helt enig i at horekjøp bør kriminaliseres. Tvert. Bare det at det er lov gjør noe med hva en hel del menn tenker om en hel del kvinner, og hva noen menn tenker om kvinner generelt. Du spør hva slags mennesketype det er som kjøper sex - for en tid tilbake var det en forskningsrapport (husker ikke hvem som hadde laget den) som viste at det var menn i alle samfunnslag. Men hvor det svikter sånn rent holdningsmessig - vel, noen mennesker har mer samvittighet og empati enn andre. Jeg tror akkurat den delen av det er så enkelt.

Midnight Fire: Du kan bare ikke gi opp så lett. Da blir du en del av årsaken. Hvis vi ikke jobber med å forbedre strukturene vi lever under, kan vi da ikke forvente at verden blir bedre?

24.09.06

Som jeg understreket så bør vi prøve, aldri slutte å prøve. Men hvis vi ikke innser at det krever drastiske forandringer i samfunn og holdninger, så skjer det ikke. Uretten i verden forsvinner simpelthen ikke ved at man prøver å angripe et enkelt utslag, symptom på et gjennomgripende urettferdig samfunn.

25.09.06

Ok. Da er vi enige :)

25.09.06

Du må da for pokker ikke ta VG debatt seriøst!

25.09.06

October: Jeg innser at VG Debatt har et problem med seriøsiteten, men likefullt er det noen personer “der ute” som tydeligvis har disse oppfatningene av hva som er greit og ikke.

Legg igjen et svar:




XHTML: Disse taggene kan du bruke: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>