Blogging for spesielt interesserte?

Postet 28 September, 2006 av Alf Ivar

I den siste tiden har det vært urolige tider i enkelte deler av bloggebyen. Dette gjelder spesielt i områder der enkelte kvinnelige bloggere har presentert sine syn på menn, likestilling og ikke minst seksualitet. På samme måte har enkelte mannlige bloggere presentert sine motsyn som ikke i alle tilfellene har vært med på å roe ned temperaturen. Jo, man kan trygt si at debatten har gått ganske livlig.

Det som forundrer meg er at tema som dette skal kunne tirre så pass mange bloggere. Jeg mener. Vi har hatt gode innlegg om at en ungdomsgjeng som banket opp en psykisk utviklingshemmed slapp unna. Vi hadde posten om at Israel anklager Norge for å være rasister og antisemittistisk. De to bloggene oppnådde henholdsvis 8 og 1 kommentar. Det forunderlige er at såpass store og viktige samfunnsspørsmål oppnår såpass lite oppmerksomhet sett i forhold til spørsmålet om gutter bør sitte eller stå når de pisser. Denne posten oppnådde 43 kommentarer. Lignende poster har oppnådd lignende respons og mer enn dette. Det er grunn til å spørre seg om bloggere er blitt mer tabloid enn hva vi egentlig ønsker oss.

Blogging skulle ideelt sett være et alternativ til mainstream media. En kanal der grasrota kunne presentere sine syn på aktuelle saker og selv sette dagsordenen. Bloggen skulle være en kanal der kjendiseri og reklame ikke nødvendigvis var det bærende. Enkelte gikk og ventet på det store scoopet som skulle komme fra en blogg. Et verbalt jordskred som skulle velte regjeringer, få store konsern til å skjelve i grunnvollene, og få makteliten til å krympe seg. Dette har ikke skjedd.

Hvorfor har ikke dette skjedd? Det er fristende å si at det kommer av at bloggere ikke er sitt ansvar bevist, men heller produserer blogger med emnet Mihoe er slem med menn. Mihoes forakt for menn er for mange blitt et kjent tema, men man blir etter hvert lei av å lese kverulering. Og kverulering gjør ingen stor blogg. Det velter ingen regjeringer, for å si det sånn.
Det finnes mange bra blogger i denne bloggebyen. Noen er god på data. Andre på hjemmesidesnekring. Noen er gode på politikk, mens atter andre har et velformulert syn på samfunnsliv generelt. Problemet er likevel for samtlige norske blogger at det man velger å skrive om har “alle” allerede lest på VG Nett eller Nettavisen.
Når Knut Sparhell mener at de fleste blogger kun for en liten menighet av meningsfeller, så er det en innertier. Derfor er det enkelt å skrive under på hans oppfordringer i denne posten. Les den. Den er nyttig lesestoff for flere av oss. Skal blogging bli noe mer enn bare skittkasting og latterliggjøring - evt. ryggslikking av bloggere du er uenig - henholdsvis enig med, så må man finne på noe annet å skrive om.

Når du har lest dette, skal du få en gratislink til av meg. Ta en titt innom Bettys blogg. Det er dame med bein i nesa det. All min respekt til deg, Betty.

13 kommentarer hittil..

28.09.06

Takk for hyggelig omtale! :-)

Jeg har uansett skrevet litt om hvorfor jeg har en weblogg i artikkelen Blogging.

29.09.06

Jeg gjør som Martin, og linker til en aldeles utmerket artikkel om temaet. Jeg anbefaler alle å lese hva forfatteren av ad:varsel skriver.

29.09.06

“Det man velger å skrive om har “alle” allerede lest på VG Nett eller Nettavisen.” Jeg leser ingen av de to, men saker som at Israel anklager sine dem som poengterer at de bryter folkeretten for å være antisemittiske finner man andre steder. Og kommer vi noe videre i debatten av at jeg forteller verden at jeg syns det er en vanvittig arrogant holdning som hindrer fred og utvikling?

Jeg tror det er derfor mange velger å prioritere å gå inn i dybdedebattene hos dem som tar dem, debattene som rører ved underliggende forutsetninger i tabloidavisene (kvinner er sånn og sånn, menn er sånn og sånn og verden er skummel og farlig). Da kan man kanskje lære noe nytt, få et bredere perspektiv - og ikke minst kan man snakke med de det gjelder. Ofte er man selv en av dem det gjelder også.

29.09.06

Jeg har også stusset over temavalget i mange bloggposter gjengitt i Bloggreveyen, og over hvilke poster som gjengis på Sonitus og Depesjer - og hvilke som ikke gjør det.

Men jeg er litt usikker på om kommentaren over (til min posting om guttegjengen) er ironisk eller ikke.

29.09.06

Pleym først: Kommentaren min til ditt innlegg var overhodet ikke ironisk ment. Slike poster er det jeg regner som samfunnsdebatt og ikke pludring. Det som forbauser meg er som sagt at samfunnsdebatt vekker mindre oppmerksomhet enn pludring.

Marion: Det er mulig du har rett. Man føler kanskje at ens egen mening likevel ikke vil revolusjonere verden.

Og Martin: Bloggen din er veldig informativ og en av få jeg gjevnlig går innom for å se etter oppdateringer.

29.09.06

Takk, da ble jeg beroliget. Ikke alle kommentarer til min bloggpost anser meningene der å være i tråd med liberalisme. Men for meg er menneskets ukrenkelighet noe å jobbe for mer oppmerksomhet om.

Enig i at det er mye pludder. Men bloggverdenen blir vel like mangslungen som msm. Man finner vel litt gull innimellom :)

30.09.06

Verden er ikke bare alvorlig, men enkelte ting som kan virke trivielle er ofte mer alvorlig enn man først skulle tro.

Når det gjelder kjønnsroller og holdninger til kjønnene (heller enn til individer), så velter det kanskje ikke regjeringer, men kanskje det gir grobunn for refleksjoner for hvordan man forholder seg til mennesker generelt? Det er absolutt aktuelle tema som bør diskuteres og som har universell gyldighet. Akkurat når det gjelder dette temaet er vanlig media ekstremt stereotypi-fokuserte, noe som gjerne bør nyanseres og debatteres med mer dybde både blant folk flest og i blogger. Det er et høyst relevant tema å blogge om, kommentere og debattere.

Jeg stiller meg uforstående til at du synes dette er så trivielt!

30.09.06

Temaet i seg selv er ikke trivielt. Det er måten det blir lagt frem på som gjør at jeg reagerte som jeg gjorde i et par poster. Men det er ikke det jeg snakker om her. Folk må gjerne være veldig feministiske, og de må gjerne bruke verdifull spalteplass på å proklamere sin feminisme. Jeg ser heller ikke bort fra at det kan være et samfunnstema man kan ta opp, men å bygge hele blogger på det blir for smalt.

Skal bloggingen komme et skritt videre, så må bloggere ta tak i trender, nyheter og være oppsøkende på en helt annen måte enn i dag. Feministbloggeren er ikke noe dårligere til dette enn andre, men hun er et eksempel på en veldig smal blogg.

01.10.06

Hei!

jeg hvilte mine øyner på din blogg i kveld, og så kom mitt navn fram i de to siste linjene. Jeg er beæret. Jeg har ikke tenkt å velte noen regjering med min blogg, men simpelthen si at det er lov å være personlig. Jeg må dele min opplevelse mens jeg lever, hvem skal jeg dele det med, når det hele er over?

Jeg er også litt sliten, av disse “finne på noe som fenger” bloggene (selv om jeg også kan hive meg på innimellom), men vi kan jo la det være med å klikke oss inn, jeg har noen faste jeg styrer unna. Tross alt, er tiden dyrebar, selv for en blogger,

Ha en fin start på en ny uke.

Betty

02.10.06

Det er klart at, som Betty skriver, så er ikke hovedmålet for alle bloggere å lage en blogg som skal ha veldig stor samfunnsmessig innflytelse. Ikke alle ønsker å konkurrere med mainstream media. Men det er nå en gang slik at svært mange hadde sånne forhåpninger til bloggingen. Og skal det skje, så må man prøve å bli mer søkende, mer original og være tidlig ute med dybdeartikler på dagsaktuelle temaer.

02.10.06

Joda, og jeg tidlig ute på min måte, med å skrive om konsekvensene og ringene i sjøen det gav, etter at jeg fikk kreft. Det forplantet seg mye redsler i mine barn, som ingen i skolen og ellers greide å møte de på. Dette er viktige greier, synes jeg da!

Betty

03.10.06

Jeg presiserer at min post ikke er et angrep på enkeltposter. Jeg synes at Bettys blogg er særdeles viktig, godt skrevet og sannsynligvis til god hjelp både for kreftrammede og deres pårørende. Bloggen setter et viktig fokus på det som skjer rundt en kreftdiagnose.

04.10.06

Tusen takk
Betty

Legg igjen et svar:




XHTML: Disse taggene kan du bruke: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>