Bensinprisene

Postet 2 september, 2005 av Alf Ivar
Jeg har alltid ment at prisen på diesel og bensin her i landet er alt for høy. Nå ser jeg at dette opprører stadig flere. Vi opererer nå med priser på over 13 kroner literen bensin enkelte steder i landet. Jeg klarer ikke å se annet enn at dette er direkte latterlig.

Vi er en av verdens ledende oljenasjoner, og ett av verdens desidert rikeste land. Derfor er det helt uforståelig at vi skal ha verdens høyeste bensinpriser

Nå snakker også Transportarbeiderforbundets medlemmer om nødvendigheten av aksjoner. Jeg skjønner dem godt. For dem er det blitt slik at de må planlegge hvor de skal tanke, for det går ikke an å tanke i distriktene lenger.

Man må i alle fall vurdere å kutte røyken hvis man skal ha råd til dette.

bensinpumpe


Likte du posten?

Relevante poster

7 kommentarer hittil..

02.09.05

Dette ser ut til å være konsensus i landet for tiden. Flertallet synes bensin har blitt for dyrt. Da er det utrolig at flertallet i Norge ønsker regjeringsskifte og dertil enda høyere bensinavgifter. Burde vi innføre IQ-test før man får stemmerett?

02.09.05

Terje: Jeg er enig med deg i at det ikke er logikk i det. De fleste vil ha lavere bensinpris. Likevel er SV og AP i vinden som aldri før. Folk burde ta konsekvensen av bensinprisene, og bruke stemmeretten sin deretter.

02.09.05

Du skriver «Vi er en av verdens ledende oljenasjoner, og ett av verdens desidert rikeste land. Derfor er det helt uforståelig at vi skal ha verdens høyeste bensinpriser». Jeg sliter litt med logikken i den.

Jeg mener, hvem skal ha de høyeste prisene, om ikke de rikeste? Skulle fattige land ha verdens dyreste bensin, mens den skulle vært billigst her?

Jeg tror ikke det. Prisnivået bør henge sammen med kjøpekraften. Bensinen er billig i Norge hvis man ser i forhold til lønnsnivået, og grunnen til at den er litt dyrere akkurat nå, er som følge av markedsmekanismer etter at flommen i USA ødela flere store raffineri.

Helt enig med Lasse Dahl.

Prisstigningen som vi har opplevd de siste dagene skyldes først og fremst flommen i USA. Den katastrofen er det mange som mener skyldes for mye forurensing. Mye av verdens forurensing kommer fra trafikken.

Man kan derfor se på prisstigningen på bensin som jordas signal om at den ikke takler mer forurensing. Vi bør derfor heller sette opp prisene og redusere utslippene.

02.09.05

Bensinprisene er selvsagt påvirket av katastrofen i USA, men det er ikke hele forklaringen. Eksperter uttaler at prisene vil fortsette å stige, og at vi kan komme til å oppleve priser fra 15,- - 20,- pr. liter.

Jeg er ingen ekspert på området, men når både politikere og andre hevder at det finner styringsverktøy som kan motvirke det, så velger jeg å tro på det.

Jeg bryr meg ikke så hardt om hva vi som privatpersoner vil måtte betale for drivstoff. Problemet er når transportnæringen begynner å lide for det. Da vil det få samfunnsmessige konsekvenser, og det er verre.

02.09.05

Jeg er enig med Alf Ivar. Ettersom vi er en oljeproduserende nasjon burde bensinprisen være billig, men neida. Vi selger oljen dyrt og kjøper den tilbake i form av enda dyrere drivstoff, i stedet for å selge den billig til en konkurransedyktig transportnæring.

Jeg kunne vært enig i motargumentene dersom vi ikke produserte den selv, men importerte den på lik linje med fattigere land.

03.09.05

Martin: Hva tror du EU ville sagt hvis vi hadde solgt bensin for mindre enn markedspris?

Vi kan ikke selge den billig til transportnæringa. Det vil bli subsidiering, og det liker ikke EU og WTO. Det har vi sagt at vi skal rette oss etter.

Vi kunne hatt priskontrollert, billig transport her til lands, hvis vi hadde beholdt kontrollen over jernbanen. Den har vi imidlertid også gitt fra oss, så nå er det bare å hoppe når markedet sier “hopp”.

Men klagene over dette forundrer meg. Hvis folk faktisk ikke ville dette - hvorfor i all verden stemte de på Høyre, Venstre og FrP da?

Legg igjen et svar:




XHTML: Disse taggene kan du bruke: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>