Eventyrlandet

Postet 29 August, 2007 av Alf Ivar

Vi lever i verdens rikeste land. Et land som stadig vekk figurerer øverst på listen over land det er godt å bo i. Vi har et skatte- og lønnssystem som har til hensikt å fordele godene slik at ingen skal være tilsidesatt økonomisk. I tillegg har vi et av verdens best utviklede demokrati, der hver enkelts røst blir hørt enten det er kommunevalg, stortingsvalg eller midt i en valgperiode. Alle har i utgangspunktet lik innflytelse, og vi har ingen adel eller andre samfunnseliter som kan måle seg med det vi finner i andre land.

I dette landet som fortoner seg som om det er tatt rett ut av et Disney-eventyr burde det være godt å leve. Og det er det. De aller fleste har det godt her. Vi bidrar alle til fellesskapets beste, mottar lønn og har mat på bord, i kjøleskap og i boder. Vi har mer enn nok.

De fleste.

I dette eventyrlandet vokser det opp en liten jente som ikke har det så godt. Hennes far har blitt oppsagt i jobben grunnet nedbemanning. Nå lever de på et absolutt minimum. Mor har aldri vært i jobb. Arbeidsledighetstrygden rekker ikke langt, og det er heller ikke lenge til den stopper helt. Far har ikke råd til den nye sykkelen hun så gjerne skulle hatt. Når de andre ungene i gata sykler rundt i vilter lek, så ender det opp med at hun står på sidelinjen og ser på. Far rusler rundt som et såret dyr. Hun ser at ikke alt er som det skal, men er litt for liten til å skjønne hvorfor.

I dette landet bor en ung dame som nettopp har fylt 30. Hun ser ut som om hun er adskillig eldre. Helt siden tidlig ungdomstid har hun levd på kant med samfunnet. Hun begynte tidlig å drikke for å være en av gjengen. Når de andre stiftet familie, startet videre skolegang eller begynte i jobb så hadde ikke hun tiltak eller ballast nok til å gå videre. Dermed fant hun nye venner med de samme interessene. Slik ballet det på seg. I dag er hun en sosialt og samfunnsmessig taper som lever på trygd, og bor i en liten leilighet i en usunn del av byen.

I dette landet, hvor politikere hvert 2. år er opptatt av de svakeste i landet, sies det alltid at vi har så mye penger. Vi har råd til høyere skatter. Vi skal betale avgifter på det meste. For vi har råd til det.

Er det noen som har sjekket forholdene til den lille jenta, eller hvordan det står til hjemme hos den ennå ganske unge rusmisbrukeren? Er det noen som har spurt hvordan det føles å måtte prioritere beinhardt hvem som skal få penger denne måneden, og hvem som må vente en eller to måneder til?

Min stemme ved valget går til det partiet som tar slike problemer på alvor.

4 kommentarer hittil..

AnonymE:
29.08.07

Det partiet vil jeg også stemme på. Tror dessverre ikke på noen av partiene på dette punktet. Hvertfall ingen av de partiene som nå sitter i regjering..

30.08.07

Jeg håper at jeg misforstår deg, men det virker som om du mener at skatter og avgifter bør reduseres slik at sosialklienter ikke blir flådd av inntektsskatt. I såfall er jeg sterkt uenig med deg.

Jeg er på ingen måte høytlønnet, men jeg har en jobb. Og ja, jeg har råd til høyere skatter og avgifter på det meste. Og jeg vet at det ikke hjelper de fattigste her til lands det minste om jeg bidrar mindre til fellesskapet.

Selvfølgelig gjør det ikke det.

For å bedre kår for de fattigste i Norge er det tre tiltak jeg mener er spesielt viktig:

* Sosial boligbygging. Det må gå an å få seg et skikkelig sted å bo også for de som ikke får lån på to millioner bare ved å vise seg i banken.
* Gratis basistjenester. Fjern egenbetalingshysteriet, det er feil når folk ikke har råd til å dra til legen.
* Bedre oppfølging av de som sliter mest. Bemannede boliger for rusmisbrukere, avlastning for aleneforeldre i vanskelige situasjoner, mer ressurser til barnevern.

Jeg kan godt komme med tre ganger tre viktige tiltak til dersom det er ønskelig. Men hovedpoenget mitt er at det koster å gi fattige et verdig liv. Og selvfølgelig vil jeg være med på å betale.

Det skulle bare mangle!

30.08.07

AnonymE: Det kan av og til være vanskelig å tro på de forskjellige partiene ja. Jeg er heller ikke enig med regjeringspartiene i alt de foretar seg.

Lasse: Jeg er vel egentlig kommet til en slags selverkjennelse. Denne posten handler mer om en slags politisk aha-opplevelse enn en politisk løsnining. Det er et paradoks at mange har råd til opptil flere boliger, mens noen ikke har råd til mer enn en liten hybel. Det er et paradoks at noen samler på luksusbiler, mens noen blir nødt til å avskilte den gamle Mazdaen fordi de ikke har råd til veiavgiften. Dette skjer under et politisk system som har utviklet seg over flere tiår med tanke på å sørge for nettopp de svakeste.

Noen burde se at det må foretas enkelte grep. Noen burde ikke minst tenke på dette også når det ikke er valg.

02.09.07

Venstre sier i sitt partiprogram for min kommune:

Et velferdssamfunn måles etter hvordan vi tar vare på de svakeste. I Norge er det ikke lenger viktigst å gi mer til alle, men å hjelpe enkeltmennesker som trenger det mest. Velferdssamfunnets tjenester skal i all hovedsak være offentlig finansiert og et offentlig ansvar, med de kan på mange områder leveres av andre.

Videre nevnes en del punkter som Verdal Venstre vil jobbe for. Av disse nevnes f.eks styrking av forebyggende barnevernsarbeid, at Verdal blir prøvekommune for borgerlønn, øke sosialsatsene slik at de er til å leve av, tiltak for å bedre inkludere innvandrere, når den enkelte hjelpemottaker ønsker det - legge til rette for at familie og naboer kan gis oppdrag som kommunal hjemmehjelp, utrede “Heksestasjon for eldre” etter modell fra Hamar, styrke rehabiliteringstilbudet med flere dag og døgnplasser.

Dette virker jo som et svar på posten min, men det er mulig at flere partier har gode løsninger. Tips mottas med takk. Jeg forsøker å stille uten forhåndsoppfatning om de enkelte partier.

Legg igjen et svar:




XHTML: Disse taggene kan du bruke: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>