Norge har svarteper

Postet 8 oktober, 2007 av Alf Ivar

Tenk deg at du er så dum at du inviterer en ukjent person inn i ditt hus. Han fremstår som en jovial og hyggelig kar, men når han først har kommet inn så begynner ryktene å gå. Noen kan fortelle deg at mannen du har tilbydd losji er en farlig mann. Han har utallige liv på samvittigheten, og har dessuten løyet for deg for å få komme inn. Sannsynligvis ønsker du å kaste ut vedkommende, men det kan du ikke gjøre. Du har nemmelig skrevet under på en avtale med de andre i borettslaget om at ingen skal sendes ut av borettslaget hvis vedkommende risikerer ubehageligheter utenfor.

Omtrent sånn er det med Norge og mullah Krekar. Han er vedtatt uønsket i Norge. Erna Solbergs regjering besluttet at han skal sendes ut, men dette har han tatt til retten. Hver gang Krekar møter i retten blir det vedtatt at han skal ut, men likevel ankes dommen videre oppover i systemet.

Krekar

Krekar kom til Norge i 1991 som kvoteflyktning. I årene som fulgte reiste han gjevnlig tilbake til hjemlandet der det senere ble dokumentert at han har bygd opp militante grupper som har til formål å bygge opp en ny islamsk stat. I 2001 var gruppen hans Ansar al-Islam dannet. Andre kurdere stempler den som en terroristorganisasjon og det hevdes at de har holdt treningsleire for Al Quaida.

I 2002 ble Krekar arrestert i Nederland på tur til Norge fra Iran. Det hevdes at han var innblandet i en narkotikasak. Selv hevdet Krekar at dette var iscenesatt av USA. Senere ble han løslatt og reiser tilbake til Norge.

Gjennom hele 2003 blir Krekar tett overvåket og han blir siktet for deltakelse i terroristorganisasjoner. Saken blir henlagt på grunn av bevisets stilling. Det blir videre hevdet at han er den egentlige lederen av Ansar al-Islam.

I 2004 ble han gjentatte ganger arrestert. Det ble vedtatt at han skal ut av landet, men situasjonen i Irak stopper en utsendelse. Han saksøkte Carl I Hagen fordi Hagen kalte han en terrorist. Dette søksmålet tapte han.

Etter den tid har Krekar videre saksøkt staten fordi han mener at utvisningsvedtaket er ugyldig. Saken blir avvist i Oslo Tingrett.

Det siste som har skjedd i Krekar-saken nå er at den er prøves for høyesterett. På tirsdag møter han regjeringsadvokaten og det vil bli hans siste sjanse til å få omgjort utvisningsvedtaket. Så hvis det da fremdeles vedtas at Krekar skal ut… Vel, da er vi vel fornøyde da?

Neppe. Krekar vil uansett bli i Norge i en årrekke. Det har seg fremdeles slik at den skriftlige avtalen med “borettslaget” er gyldig. Dermed kan vi ikke kaste ut Krekar. Han risikerer nemmelig å måtte stå til rette for sine handlinger dersom han flytter hjem.

Og det kan vi jo ikke ha noe av.



Likte du posten?

Relevante poster

8 kommentarer hittil..

08.10.07

Nei det vil vil ikke ha noe av. Jeg ønsker den mannen UT!

08.10.07

Det må ha vært ufattelig mange skattekroner som staten har brukt på denne saksbehandlingen.

08.10.07

Jeg er ikke enig - Krekat risikerer dødsstraff ved retur til Irak og det er et sunnhetstegn ved vårt humanistiske syn at vi IKKE sender mennesker i døden - uansett

08.10.07

Selvisk: Jeg er enig med deg. For å fortjene opphold i Norge er det et par ting som må være oppfylt. Punkt 1 er at du ikke reiser hjem med gjevne mellomrom for å bygge opp en terrororganisasjon. Punkt 2 er at man faktisk respekterer landet.

Petter: Gadd vite hvor mye det er snakk om. Eller… Egentlig er jeg ikke sikker på om jeg vil vite det.

Knut Stian: Du og jeg er enige om mye, og jeg respekterer synet ditt. I utgangspunktet er jeg enig i at vi ikke skal sende mennesker i døden. Spørsmålet du likevel må stille deg er hvorvidt Krekar faktisk riskerer døden ved å flytte hjem. Jeg tror ikke det. Han har jo beviselig ved flere anledninger dratt hjem på frivillig basis. Men sånn prinsipielt er jeg helt på bølgelengde med deg.

09.10.07

Om han risikerer dødsstraff eller ikke er selve essensen her - vi vet jo ikke det sikkert og kan derfor ikke sende ham tilbake før vi er sikre på at han ikke risikerer dødsstraff.

Og hvis du er enig med meg prinsipiellt så gjelder vel det prisnippet for Krekar også vel? Eller gjelder det andre prinsipper for han? :)

09.10.07

Knut Stian: Poenget er likevel at han ved flere anledninger har reist frivillig tilbake til hjemlandet. Bør ikke det være et godt indisium på at han er rimelig trygg? Det er kanskje de i hjemlandet som bør frykte han i stedet?

09.10.07

Kanskje, men han har ikke vært tilbake etter at USA invaderte Irak, og de irakiske myndighetene kan i dag ikke garantere at Krekar ikke vil få dødsstraff.

Dessuten så er det ganske stor forskjell på å snike seg over grensa for å drive “motstandskamp” og det å i full offentlighet bli sendt med politieskorte til Bagdad Airport.

09.10.07

Her er det en ny provoserende greie om Krekar:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2037727.ece

Legg igjen et svar:




XHTML: Disse taggene kan du bruke: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>