Hvorfor et nettsted trenger styring

Postet 27 February, 2008 av Alf Ivar

Jeg antar at det er omtrent ett år siden nettstedet iNorden ble startet. Målet var å lage en slags nettavis for borgerjournalister. Man startet opp med brask og bravur og fikk med seg flere av Nordens mest profilerte bloggere. Øyvind Strømmen, Jarle Petterson, Fred Rune Rahm og Knut Sparhell er noen av dem. Nettstedet bestemte seg for å kjøre en stil som Sparhell karakteriserer som uten styring. Når så hovedpersonene ryker uklar seg i mellom, blant annet om hvorvidt man skal sensurere uønskede innlegg, så ender det etter hvert med at både Sparhell og Petterson trekker seg.

I kjølvannet følger en lang rekke bloggposter på de innvolvertes nettsteder der man kommer med både direkte og indirekte personsjikane. Man slenger ukvemsord etter hverandre og er generelt veldig uenig. Og disse bloggpostene figurerer øverst på listen over de mest populære postene. Det blir litt som når nysgjerrige tilskuere samler seg rundt et ulykkessted eller et hus i brann.

Og så kommer etter hvert kravet til Bloggrevyen om at de bør moderere nettstedet sitt for å unngå at personsjikane kommer øverst på popularitetslistene.

Jeg synes det er bemerkelsesverdig at erfarne, seriøse og dyktige bloggere lar seg rive med i denne debatten. I seg selv er debatten rundt iNordens styringsstruktur interessant nok, men dette kommer helt bort i den påfølgende debatten rundt enkeltpersoner, såkalte “elitebloggere” og så videre. Jeg har bevist forsøkt å holde meg unna, men konkluderer med at dersom en portal som iNorden eller Bloggrevyen skal være et levelig sted med en viss grad av seriøsitet så må det kanskje en form for kontroll til?

La det gjerne være nevnt at jeg ikke synes iNorden har klart å oppfylle sitt mål om borgerjournalistikk. Det hele minner mer om en felles blogg der bidragsyterne mer eller mindre driver metablogging og blogging om selvfølgeligheter og det jeg personlig opplever som uvesentligheter. Og det er litt rart når man tenker på hvilke ressurspersoner man har i staben. Det hele bunner gjerne ut i at det er for få kvalitetsbloggere i Norden.

Det blir sagt at det er uhøfflig å ikke linke til dem man omtaler. Det får så være, men jeg ønsker ikke å bidra til personhets og pisking i opprørt vann. De som har fulgt med i debatten vet allerede hvem som er innvolvert.

Om vi kan lære noe som helst av denne debatten, må det være to ting:
For det første, som man ofte sa på gamle Usenett, sitt på hendene en stund etter at du har lest noe provoserende. For det andre så virker det som at portaler der mange bidrar med innhold, bør ha en viss form for styring og tanke om hvordan man vil at nettstedet skal fremstå.

8 kommentarer hittil..

27.02.08

Dette er kloke ord, Alf Ivar. Måtte smile litt av formuleringen:

Det blir litt som når nysgjerrige tilskuere samler seg rundt et ulykkessted eller et hus i brann.

Føler meg litt skyldig der.

Men samtidig så setter slike poster spor og danner bakteppet for senere ting. Og da er det også litt “lurt” å vite om dem.

Men dette gjaldt iNorden: Jeg er enig med deg i at iNorden har blitt noe annet enn det skulle være. Så jeg trakk meg. (Mine bidrag har for øvrig vært så marginale at jeg savnes nok ikke.)

27.02.08

radiohode: Takk for kommentaren. Det er helt klart at slike “feider” som dette setter spor. Og det er vel heller ikke til å unngå at konflikter i et såpass stort miljø som dette oppstår. Til alle berørte parter, og alle tilskuere, gjentar jeg min oppfordring: Sitt på hendene en god stund etter at du har blitt provosert. Det skjelden det kommer noe godt ut av å legge dem på tastaturet da.

28.02.08

Jeg har nå limt mine fast vekk fra tastaturet for en periode.

28.02.08

Takk for den interessante analysen, Alf Ivar.

Det er vel ikke til å komme forbi at slike ting skjer nå i oppstartfasen, tre og en halv måned etter lansering.

Denne erfaringen har gitt oss mye lærdom, som vil ha stor innflytelse, både på organisering, redaksjonell linje, stoffvalg og arbeidsmetodikk i tiden som kommer.

Når alt det er sagt, er jeg oppriktig lei meg over at Knut (siden du nå nevner ham spesielt) trakk seg fra samarbeidet. Han var av nærmest helt avgjørende betydning på den tekniske siden.

Etterspillet har, som du mer enn antyder, vært en pinlig affære. Jeg burde nok ikke ha involvert meg, men fant det ulevelig å la en del påstander forbli ubesvart. Det tror jeg kanskje jeg likevel bør heretter.

Arbeidet med iNorden fortsetter imidlertid ufortrødent, selv om oppdateringstakten mens vi konsoliderer oss.

28.02.08

Radiohode:

[…] Jeg er enig med deg i at iNorden har blitt noe annet enn det skulle være. Så jeg trakk meg. (Mine bidrag har for øvrig vært så marginale at jeg savnes nok ikke.)

Kanskje nettopp av den grunn ble ikke iNorden hva du hadde håpet. Det var — og er fortsatt — bidragsyterne som skulle skape stedet. Og for ordens skyld: Bidragene dine er savnet. :-)

28.02.08

Hmmm… Jeg postet opprinnelig en kommentar til posten din, Alf Ivar, men det lot til at den forsvant. Ordlyden er borte for meg nå, men en rekapitulasjon etter husken her:

Takk for en interessant analyse. Det som skjedde hin uke var kanskje ikke til å unngå, når vi hadde en så pass åpen struktur. Det gjenstår ennå å få mange brikker på plass, nå som vi kun er kommet tre og en halv måned inn i nettstedets levetid.

Vi har tatt lærdom av den siste ukens tildragelser, som vi tar med oss i den videre utviklingen. Det er vel heller ikke til å komme forbi at oppdateringsfrekvensen har vært laber mens det hele stod på.

Nå reorganiserer vi, legger om noen retningslinjer og rutiner, konsoliderer — og satser, sannsynligvis med noen merkbare endringer.

At det skulle komme til en åpen konflikt, syns jeg var både trist og unødvendig. Jeg forsøkte en stund å holde meg unna, men kom på et punkt til at det lå for mye uimotsagt “in the open”. Det burde kanskje fått lov til å forbli slik. Også det en lærdom å ta med seg.

Takk igjen, for en nyttig analyse av oppstart, barnesykdommer og desslike. Vi tar det med oss inn i neste utviklingstrinn — skjønt spedbarnsfasen nok ennå ikke er helt tilbakelagt.

28.02.08

Jarle: Takk for kommentarene. Spamfilteret mitt har litt hikke for tiden, og sender alt for mye inn dit. Beklageligvis var du blitt et offer for dette.

Jeg skjønner at den siste tiden kan ha vært slitsom, og at du og flere til følte at noe måtte sies. Jeg ønsker dere lykke til videre. Lykke til med jobben med å finne ut av nettstedets profil og redaksjonelle funksjon.

28.04.08

Eg skal tenkja mykje ôver sensursakì no.
Alt for mykjì tullbaddel è da.

Legg igjen et svar:




XHTML: Disse taggene kan du bruke: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>